رد کردن لینک ها

چگونه حباب قیمت سکه طلا را محاسبه کنیم؟

  • حباب سکه چیست و چطور محاسبه می‌شود؟
  • عیار سکه چه تأثیری بر محاسبه حباب سکه دارد؟
  • قیمت دلار چه اثری بر محاسبه حباب سکه دارد؟

حتماً شنیده‌اید که گاهی می‌گویند قیمت سکه طلا حباب دارد. اصطلاح حباب تقریباً درباره همه دارایی‌ها معنی پیدا می‌کند. در این مقاله روش محاسبه میزان حباب سکه را خواهید آموخت. یکی از مهمترین اصول بازارهای مالی این فرض است که همه قیمت‌ها در درازمدت به سمت ارزش ذاتی خود میل می‌کنند.

حباب سکه چیست؟

بنابراین، همیشه به‌دنبال آن هستیم که هر دارایی را در قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود بخریم تا با رسیدن آن دارایی به قیمت واقعی، ما هم از این رشد قیمت استفاده کرده باشیم. همچنین، اگر یک دارایی در قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود قرار گرفته باشد، انتظار داریم که بالاخره روزی قیمت آن کاهش یابد و به قیمت ارزش ذاتی خود میل کند. در بازارهای مالی اختلاف بین ارزش ذاتی یک دارایی و قیمت آن را حباب می‌گویند.

 

مهمترین دلیل این حباب عدم تعادل در عرضه و تقاضاست. اگرچه در بعضی موارد ممکن است دلایل دیگری،‌ مثل دلایل روانی،‌ اخبار و مواردی از این دست هم داشته باشد. اطلاع از میزان این حباب باعث می‌شود تا دارایی را در قیمت مناسب بخریم و در قیمت مناسب هم به ‌فروش برسانیم.

سکه طلا هم مثل بقیه دارایی‌های مالی گاه و بیگاه مشمول این موضوع می‌شود و می‌شنویم که قیمتش حباب دارد و الان وقت مناسبی برای خرید یا فروش است و یا بالعکس. اما چطور باید بفهمیم که آیا قیمت سکه طلا حباب دارد یا خیر و چطور میزان این حباب را محاسبه کنیم؟

 

چطور میزان حباب سکه را محاسبه کنیم؟

مطابق آنچه گفتیم، حباب سکه یا هر دارایی دیگری از فرمول کلی زیر محاسبه می‌شود. یعنی کافی است ارزش ذاتی آن دارایی (در اینجا سکه طلا) را از قیمت روز آن کم کنیم. اگر جواب مثبت بود، یعنی سکه‌ در حال معامله در قیمتی بالاتر از آن چیزی است که باید باشد و اگر عدد به‌دست‌آمده منفی بود، به آن معنی است که قیمت سکه از ارزش ذاتی کمتر است و به‌اصطلاح، حباب منفی داریم.

نحوه محاسبه میزان حباب سکه

با توجه به فرمول بالا، برای محاسبه میزان حباب سکه نیاز داریم تا «ارزش ذاتی سکه» را بدانیم. ارزش ذاتی سکه را می‌توان با استفاده از فرمول زیر محاسبه کرد:

نحوه محاسبه ارزش ذاتی سکه

حال باید ببینیم هر کدام از این مؤلفه‌ها را چگونه باید محاسبه کنیم.

 

محاسبه مؤلفه‌های مؤثر بر ارزش ذاتی سکه

حق ضرب سکه

اتحادیه طلا و جواهر تهران عدد ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان را به‌‌عنوان قیمت ضرب سکه و هزینه‌های جانبی اعلام کرده است. بنابراین ما در هم در اینجا همین عدد را ملاک قرار می‌دهیم

 

عیار سکه

عیار سکه ۲۱/۶ است. توضیحِ اینکه این عدد از کجا آمده است آن است که عیار ۲۴ به‌ معنای طلای صددرصد خالص است و وقتی از طلای ۱۸ عیار صحبت می‌کنیم منظور طلایی است که ۲۵ درصد ناخالصی دارد. بنابراین عیار ۲۱/۶ سکه به‌معنای خلوص ۹۰ درصدی آن است. پس در این فرمول به ‌جای عیار سکه عدد ۹۰ را قرار می‌دهیم.

عیار سکه

قیمت دلار

روش محاسبه ی قیمت لحظه‌ای دلار را می‌توانید از مقاله ی چگونه قیمت دلار و طلا را محاسبه کنیم ، یاد بگیرید و در فرمول قرار دهید. فراموش نکنید که در این فرمول باید از قیمت دلار آزاد استفاده شود.

 

قیمت گرم طلای جهانی

قیمت طلای جهانی را در هر لحظه می‌توانید از سایت tgju مشاهده کنید. قیمتی که برای طلای جهانی اعلام می‌شود مربوط به یک اُنس طلاست. درحالی‌که ما در این فرمول به قیمت یک گرم طلا نیاز داریم که برای محاسبه آن باید قیمت یک اونس را بر ۳۱/۱ تقسیم کرد. به‌همین دلیل است که در مخرج این فرمول عدد ۳۱/۱ قرار گرفته است.

۱ اونس = ۳۱/۱ گرم

 

وزن سکه

وزن سکه بهار آزادی ۸/۱۳۳۳ گرم،‌ نیم سکه ۴/۰۶۶ و وزن ربع سکه بهار آزادی ۲/۰۳۲ گرم است.

 

مالیات بر ارزش افزوده

در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما ٪۹ است که شما به‌عنوان خریدار باید آن را بپردازید. بنابراین، این عدد را هم باید در فرمول لحاظ کرد. با داشتن همه این اعداد و همچنین، قیمت سکه طلا در بازار، به ‌راحتی می‌توانید در هر زمانی بررسی کنید که آیا قیمت سکه حباب دارد یا خیر.

 

جمع‌بندی

در بازارهای مالی اختلاف بین ارزش ذاتی یک دارایی و قیمت آن را حباب می‌گویند. مهم‌ترین دلیل این حباب، عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست. حباب سکه طلا از اختلاف ارزش ذاتی سکه طلا با ارزش روز آن به‌دست می‌آید. برای محاسبه ارزش ذاتی سکه می‌بایست میزان «حق ضرب سکه»، «وزن سکه طلا»، «نرخ دلار آزاد» و «قیمت انس جهانی طلا» را بدانیم و همه آنها را در فرمول کلی آن قرار دهیم.

بازگشت به بالای صفحه