رد کردن لینک ها

نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) چیست و چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

در جلسات FOMC  دوازده عضو کمیته بازار آزاد فدرال هشت بار در سال باهم ملاقات کرده تا در مورد سیاست‌های پولی گفت‌وگو کنند. در طول جلسه FOMC، اعضا در مورد توسعه بازارهای مالی محلی و جهانی و همچنین پیش‌بینی‌های اقتصادی و مالی صحبت می‌کنند. نشست FOMC یک رویداد‌ کلیدی در بازارهای مالی است  و یکی از مهمترین رویدادهای تقویم اقتصادی محسوب می‌شود. همچنین نشست کمیته بازار آزاد فدرال برای معامله گران بازار فارکس بسیار مهم است زیرا در این جلسات، فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) تصمیم خود را در مورد نرخ بهره اعلام می‌کند. این گزارش تأثیر قابل توجهی بر قیمت دلار آمریکا داشته و نوسانات زیادی را در بازار میتواند موجب شود.

جلسه FOMC | FOMC چیست؟

FOMC چیست؟

FOMC یا کمیته بازار آزاد فدرال، بخش مهمی از فدرال رزرو است که به سیاست‌گذاری پولی می‌پردازد. در دسامبر ١٩١٣، سیستم فدرال رزرو «فد» توسط رئیس جمهور وودرو ویلسون و کنگره ایالات متحده ایجاد شد تا به عنوان بانک مرکزی ایالات متحده شروع به کار کند. هدف فدرال رزرو دستیابی به قیمت‌های پایدار است در حالی که همزمان برای افزایش و بهینه ساختن وضعیت اشتغال تلاش میشود. به طور کلی، FOMC بر اساس چشم انداز‌های اقتصادی با تغییر نرخ بهره کوتاه مدت سیاست وضع می‌کند. همچنین از سال ۲۰۰۹، FOMC با کاهش نرخ بهره بلندمدت برای بهبود شرایط اقتصادی و جبران مالی، از خرید اوراق بهادار در مقیاس بزرگ (معروف به تسهیل کمی “QE”) استفاده کرده است. فدرال رزرو کنترل سه ابزار سیاست پولی را در دست دارد:

  1. نسبت نقدینگی و ذخایر
  2. نرخ تنزیل
  3. عملیات بازار باز

این ابزارها به فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا عرضه و تقاضای مبالغی که در بانک‌ مرکزی توسط موسسات سپرده گذاری نگه‌داری می‌شود و بر نرخ بهره تأثیر می‌گذارد را کنترل کند. تصمیم‌گیری FOMC در مورد نرخ بهره بر سایر متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ برابری ارزها، نرخ بهره کوتاه مدت، قیمت خدمات و کالاها و حتی اشتغال تأثیر قابل توجهی دارد. جلسات اصلی FOMC در حالت عادی  هشت بار در سال برگزار می‌شود، اما در صورت لزوم نشست دیگری نیز بر پا می‌شود. کمیته‌ بازار آزاد فدرال، صورت جلسه این نشست‌ها را سه هفته پس از تاریخ تصمیم گیری منتشر می‌کند.

 اعضای FOMC چه کسانی هستند؟

کمیته فدرال بازار آزاد (FOMC) ۱۲ عضو دارد. هفت نفر از آن ها اعضای شورای حکام فدرال رزرو و پنج نفر دیگر روسای بانک‌ های مرکزی ایالت متحده آمریکا هستند. طبق روال رئیس فدرال رزر‌و، رئیس FOMC نیز محسوب می‌شود. رئیس بانک فدرال رزرو نیویورک دارای پست نایب رئیس FOMC است. بانک فدرال رزرو نیویورک تنها هیئت رئیسه دائم FOMC است. چهار رئیس دیگر به مدت یک سال در یک برنامه سه ساله به صورت دوره‌ای خدمت می‌کنند. هر سال هیئت مدیره فدرال رزرو از گروه‌های جغرافیایی زیر انتخاب می‌شود:

  • ریچموند، بوستون و فیلادلفیا
  • شیکاگو و کلیولند
  • دالاس، آتلانتا و سنت لوئیس
  • کانزاس سیتی، سان فرانسیسکو و مینیاپولیس

این سیستم تضمین می‌کند که همه مناطق ایالات متحده در FOMC نماینده‌ای دارند. اگرچه هفت تن از روئسا باقی مانده بانک مرکزی عضو FOMC نیستند اما همچنان در جلسات شرکت می‌کنند و نظرات خود را ارائه می‌دهند. در طول جلسه FOMC، اعضا در مورد توسعه بازارهای مالی منطقه ای و جهانی و همچنین پیش‌بینی‌های اقتصادی و مالی بحث می‌کنند. در حالی که همه شرکت کنندگان می‌توانند نظرات خود را در مورد وضعیت اقتصاد و توصیه‌های مربوط به سیاست‌های پولی به اشتراک بگذارند، اما فقط اعضای تعیین شده FOMC  در مورد سیاست اتخاذ شده حق رای خواهند داشت.

FOMC چیست؟ | fomc چیست؟

چرا نشست‌های FOMC برای معامله گران فارکس مهم است؟

بسیاری از معامله‌گران هنگام معامله در بازارهای مالی از تحلیل بنیادین (تحلیل فاندامنتال) استفاده می‌کنند، شاخص‌های اقتصادی نقش کلیدی در این تحلیل ها دارند. تصمیمات FOMC در مورد نرخ بهره تأثیر قابل توجهی بر قیمت دلار آمریکا می‌گذارد. اگر از تاریخ‌ برگزاری نشست‌ FOMC که از قبل تعیین شده است آگاه باشید و یا اینکه بدانید جلسه فدرال رزرو چه روزی برگزار می‌شود این امکان را خواهید داشت که برای نوسانات دیوانه کننده‌ای که ممکن است در بازارها رخ دهد آماده باشید. شاید ترجیح دهید از انجام معامله خودداری کنید تا نتیجه نشست FOMC منتشر شود، یا ممکن است حدسیاتی در مورد اقدامات فدرال رزرو داشته باشید و بخواهید در بازار بمانید و به انجام معامله بپردازید.

 دقت کنید که فقط آگاهی از زمان برگزاری جلسات کافی نیست.

شما باید با مطالعه صورتجلسات FOMC و بررسی هرگونه کنفرانس مطبوعاتی، کمیته بازار آزاد فدرال را تحت نظر داشته باشید. این گزارشات و بیانیه‌ها اغلب می‌توانند در مورد جهت احتمالی قیمت دلار آمریکا در آینده نزدیک سرنخ‌های مهمی را به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر FOMC اعلام کند که موضع فدرال رزرو هاوکیش است احتمالا تصمیم به خرید دلار بگیرید. اما اگر برعکس اعلام کند که موضع فدرال رزرو داویش می‌باشد، احتمالاً به فکر فروش دلار خواهید افتاد.

 «سیاست هاوکیش» چیست؟

سیاست هاوکیش یا انقباضی بدین معناست که فدرال رزرو در تلاش است تا نرخ تورم را کنترل کند. در حالی که رشد اقتصادی به طور کلی چیز خوبی است اما اگر خیلی سریع باشد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. وقتی اقتصاد خیلی سریع رشد می‌کند، قیمت‌ها بالا می‌رود و قدرت خرید مردم کاهش می یابد. به افزایش  پیوسته قیمت‌ها تورم می‌گویند و اگر تورم خیلی سریع افزایش یابد می‌تواند منجر به کند شدن اقتصاد شود. برای کنترل تورم، فدرال رزرو سیاست‌های مختلفی را تصویب می‌کند که یکی از آنها افزایش نرخ بهره است. با افزایش نرخ بهره، هزینه استقراض بیشتر می‌شود. به این ترتیب مصرف کنندگان و مشاغل کمتر وام می‌گیرند و هزینه کمتری صرف می‌کنند.

FOMC چیست

نکته اصلی، دستیابی به تعادل است به طوری که بدون اینکه اقتصاد خیلی سریع رشد کند، رکود نیز نداشته باشد.

 «سیاست داویش» چیست؟

 سیاست داویش یا انبساطی به این معنی است که فدرال رزرو در تلاش است تا از کاهش قیمت ها و رکود اقتصادی جلوگیری کند. فدرال رزرو سیاست‌ها و استراتژی‌های مختلفی را برای تحریک اقتصاد و جلوگیری از افت بیش از حد قیمت‌ها طراحی و اجرا می کند. رویکرد اصلی این سیاست ها کاهش نرخ بهره است. نرخ بهره پایین مردم را تشویق می‌کند که پول خرج کنند و تجارتشان را گسترش دهند زیرا سود وام ها کمتر می‌شود. این سیاست پیش بینی هایی هستند که توسط بانک های مرکزی هنگامی که بخواهند تورم را کاهش دهند بیان می شود.

 FOMC | fomc چیست؟

چگونه مواضع داویش یا هاوکیش بر معامله گران فارکس تأثیر می‌گذارد؟

پس از نشست FOMC  موضع فدرال رزرو در مورد هاوکیش و یا داویش بودن مشخص می‌شود. به یاد داشته باشید، یک موضع هاوکیش به این معنی است که فدرال رزرو می‌خواهد نرخ بهره را افزایش دهد، در حالی که موضع داویش به این معنی است که فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را کاهش دهد. یک راه آسان یادآوری اینکه بعد از اتخاذ هریک از این سیاست ها چه خواهد شد این است که در در نظر آورید که در سیاست هاوکیشی مثل عقاب نرخ هم به سمت بالا است و در سیاست داویش عین کبوتر نرخ هم به سمت پایین است. اگر فدرال رزرو موضع خود را داویش اعلام کند، بازار منتظر کاهش نرخ بهره در آینده خواهد بود. کاهش نرخ بهره معمولاً حرکت نزولی قیمت دلار آمریکا را به همراه دارد. البته باید در نظر داشت که بسیاری از عوامل دیگر نیز بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند. همچنین باید تفاوت نرخ بهره بین کشورهای دیگر را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد اما نرخ بهره ایالات متحده همچنان بالاتر از سایر کشورها باشد، ممکن است قیمت دلار آمریکا تکان نخورد. یا اگر موضع فدرال رزرو داویش باشد اما نه به اندازه‌ انتظارات بازار، حتی ممکن است قیمت دلار آمریکا بالا هم برود! در مقابل، اگر فدرال رزرو سیاست هاوکیش پیش بگیرد، به احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش می‌دهد. نرخ بهره بالاتر معمولا موجب روند صعودی  قیمت دلار آمریکا و وبولیشی شدن آن در مقابل سایر ارزها خواهد شد.

بازگشت به بالای صفحه